Hangi Motor-Enduro - Mümtaz Pak - TMF - Türkiye Motosiklet Federasyonu
Ana Sayfa

Hangi Motor-Enduro

Mümtaz Pak

Mümtaz Pak



Doğayla baş başa mücadelenin ismidir enduro. En keyifli motorsporlarından biri olmasının ana nedeni heryerin parkurunuz olabilmesidir. Bu da sürekli keşif demektir. Caddeden araziye çıkıp “vay canına bu bambaşka bir şeymiş” lafını çok duyarsınız. Dağlar tepeler, su geçişleri, kumullar, çamurlar, kayalıklar…..Hepsi sizin meydan okumanızı bekler.

Enduro için iki farklı şekilde bakabiliriz, yarışacak olanları farklı değerlendirelim. Önce sadece keyif için enduro yapacaklara duyuralım sesimizi.

Hafta sonu motorunuz ve arkadaşlarınızla arazide mücadele etmeye hazırsınız, herkeste farklı farklı motosikletler var, hangisinden alayım ?

Eskiden 2 zamanlı motorlar enduro’da tavsiye edilmezken artık enduro’nun parçası oldular. Eğer kendinize güveniyorsanız kıvrak ve atikseniz 2 zamanlı sizin için. Hafifliğinin yanında debriyajla oynayarak her şeyi yapabilmeniz, çok kolay tek teker yapabilmeniz avantajken, uzun sürüşlerde yanınızda yağ taşıma ihtiyacı dezavantaj. 2 zamanlı motor teknolojisindeki yenilikler ve yeni gelen markalar bu segmentte önemli bir gelişme sağladılar. Özellikle Romaniacs türü çok zor yarışlarda zafere gidilince tekrar gündeme oturdular. En önemli avantajı ise bakım ve onarım kolaylığı. Şu anda piyasada KTM, Husqvarna, Gas Gas 2 zamanlı motorlarıyla en iddialı olan markalar. Eğer debriyajla güzel oynarım, güç isterim diyorsanız tek yapacağınız marka ve model seçmek.

Biraz daha konfor dersek, 4 zamanlıya geçiyoruz, sadece bir vites değiştirerek neredeyse parkur tamamlamak mümkün, tabi motorunuzun güç ve torkuyla orantılı olarak. Yokuş inişlerinde ise kompresyonunun yüksek olması fren kullanımını hem azaltıp hem de daha kontrollü hale getiriyor. Gazı açarken ilk tepki 2 zamanlıya göre daha düşükse de orta devirlere ulaştığınızda ara kapanıyor. Viteslerin aralıklarının biraz daha uzun olması arazide daha rahat kullanım sunuyor. Burada motokros makinelerinin vites aralıklarının daha kısa olduğunu da belirtelim.

Süspansiyon sistemleri enduro makinelerde daha yumuşak ve salınım eğrisi daha farklıdır. Motokrosta daha dik bir grafik çizerken enduroda daha yataydır. Bu nedenle motokros motoruyla enduro yapmak çok keyifli ama serttir. Diğer şekilde enduro motoruyla kros yapmak isterseniz rampa inişlerinde süspansiyonlarınız yetersiz kalabilir. Ancak bunun pilotun kilosuyla doğru orantılı olduğunu da unutmayalım.

4 zamanlı motorlarda seçeneğiniz daha fazla, özellikle son yıllarda piyasaya giren uzak doğu modellerini de sayarsak. Sık karşılaştığımız sorulardan biri de onlarla ilgili. Yanıtı direk verelim. Evetbaşlayabilirsiniz, ancak gerekli önlemleri almanız gerekir. Örneğin şase ve süspansiyonun modifiye
edilmesi, tüm aksesuarların sökülmesi, lastiklerin uygun hale getirilmesi gibi. Ancak unutmayınız ki spesiyal olarak enduro için hazırlanan makinelerin gittiği parkurdan giderken sizin motorunuz çok hırpalanacak ve ömrü kısa olacaktır.

Sonuç olarak alacağınız motosiklet gerçek anlamda yapacağınız spora uygun ve hizmet edebilir olmalıdır. Seçimimizi baştan doğru yaparsak keyif anlarımız artacaktır.

Her sürüş seansından sonra ise mutlaka motosikletinizin bakımdan geçmesi gerekir, extrem bir spor yaptığınızı unutmayın.

 

 

 

Bu haber 9377 defa okunmuştur.

Delicious  Facebook  FriendFeed  Twitter  Google  StubmleUpon  Digg  Netvibes  Reddit
TMF Vanda

BAŞKAN'DAN

 
Önemli Ricamız
1 İnsan 1 Bayrak 1 Ders
Yeniden Seçildik
Dindar Genç, Rol Model, KNN54

Vanda Çocuk Olmak
 
 



 
HAFTANIN VİDEOSU

İSTANBUL SUPER ENDURO ŞAMPİYONASI


 

KÖŞE YAZARLARI

Hedefe Odaklanmak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Altyapı: Türkiye Motosiklet Federasyonu